Kwaliteit
27/12/2017
Kwaliteit Algemene Ziekenhuizen

Vlaams Patiëntenplatform beloont ziekenhuizen die transparant zijn over kwaliteit

Het Vlaams Patiëntenplatform vzw (VPP), een platform van meer dan 100 patiëntenverenigingen in Vlaanderen, reikte op 21 december voor de vijfde keer een oorkonde uit aan 47 Vlaamse ziekenhuizen. Deze ziekenhuizen meten binnen het VIP² kwaliteitsindicatorenproject ervaringen van patiënten met de Vlaamse Patiënten Peiling én laten hun website beoordelen op de patiëntgerichtheid ervan. Daarnaast publiceren ze alle resultaten van hun kwaliteitsmetingen binnen VIP² op de website www.zorgkwaliteit.be.

Het VPP zette de afgelopen jaren alle ziekenhuizen in de bloemetjes die via de Vlaamse Patiënten Peiling patiëntenervaringen meten en deelnemen aan de kwaliteitsindicator over de patiëntgerichtheid van ziekenhuiswebsites. Vorig jaar schakelde het VPP een versnelling hoger en voegde een derde voorwaarde toe. Alleen ziekenhuizen die transparant communiceren over de resultaten van alle kwaliteitsindicatoren waaraan ze deelnemen, kregen een oorkonde. Ook dit jaar hanteren we deze criteria

In het kader van het VIP² kwaliteitsindicatorenproject ontwikkelde het VPP een gevalideerde vragenlijst waarmee ziekenhuizen voor het vijfde jaar op rij patiëntenervaringen meten. De vragenlijst onderzoekt de kwaliteit van de zorg vanuit het perspectief van de patiënt. Zo peilt hij onder meer naar goede verspreiding van informatie, bejegening, respect voor privacy, patiëntveiligheid en participatie in beslissingen. De patiënt kan het ziekenhuis ook een rapportcijfer geven en hij wordt gevraagd of hij het ziekenhuis zou aanbevelen aan familie en vrienden.

De andere kwaliteitsindicator die voor de vierde maal gemeten werd, onderzoekt in welke mate ziekenhuiswebsites gerichte informatie voor de patiënt aanbieden. Dit is informatie die relevant en gemakkelijk vindbaar is voor patiënten. Medewerkers van het VPP beoordeelden de ziekenhuiswebsites op acht domeinen aan de hand van een checklist. Enkele voorbeelden: gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid, informatie over de visie en het beleid van het ziekenhuis, informatie over het zorgaanbod van het ziekenhuis, informatie over de kostprijs van zorg, informatie over privacy en patiëntenrechten, enz.