Slechthorend of doof in tijden van mondmaskers: tips voor zorginstellingen

Mondmaskers zijn het nieuwe normaal. Ook voor de meer dan 600.000 Vlamingen die doof of slechthorend zijn. Daarvan communiceert bijna 99 procent in gesproken taal. Zij maken gebruik van allerhande hoorhulpmiddelen om te kunnen blijven functioneren. Kleine kanttekening: een hoortoestel werkt niet zoals een bril en is bovendien in veel gevallen onzichtbaar. Dit zal bij slechthorende/dove mensen nooit het normale gehoor vervangen. Liplezen en een aangepaste communicatie als aanvulling is dan ook nodig.

Wat kan een zorginstelling nu precies doen om communicatieproblemen zo veel mogelijk te vermijden?

Maak slechthorendheid zichtbaar

Stel het nodige materiaal ter beschikking aan het onthaal zodat slechthorende personen zich kenbaar kunnen maken. Slechthorende/dove personen kunnen een button, badge of hesje dragen om aan hun zorgverlener duidelijk te maken dat ze hun communicatie moeten aanpassen.

Een aantal jaren geleden nam AHOSA vzw het initiatief om samen met Printhut een button te ontwerpen die slechthorende personen kunnen dragen. Meer info vind je op de website van AHOSA vzw.

Het UZ Leuven gaf al het goede voorbeeld en stelt aan hun onthaal speciale buttons ter beschikking.

Communicatie in stijl

Pas je communicatiestijl aan. Elkaar verstaan met een mondmasker is voor iedereen moeilijker in tijden van het nieuwe normaal. De tips hieronder zo veel mogelijk toepassen zal vele gesprekken aangenamer maken.
Het lijkt misschien bevreemdend in het begin om traag en duidelijk te spreken zonder te roepen maar dat word je snel gewoon.

Met (minstens) twee in een gesprek

Communicatietips voor horenden

  • Trek de aandacht
  • Kijk me aan
  • Spreek traag en duidelijk, roep niet
  • Herhaal met andere woorden
  • Praat niet door elkaar
  • Schrijf belangrijke zaken op

Communicatietips voor slechthorenden

  • Zeg dat je slechthorend bent
  • Spreek af dat je als slechthorende zo veel mogelijk ja-neen vragen zal stellen
  • Vraag om traag en duidelijk met je te praten
  • Mail als je naar de dokter gaat eventueel op voorhand je vragen door en vermeld reeds communicatietips in de mail
  • Geef je bestelling bij de apotheek/winkel op voorhand per mail door. Vraag advies over de aankoop per weerkerende mail
  • Heb pen en papier op zak

Info voor ziekenhuismedewerkers

Unia werkte bovendien in 2018 samen met Ahosa vzw en Doof Vlaanderen een infoblad voor ziekenhuismedewerkers uit. In dit informatieblad staan tips over de communicatie met dove en slechthorende personen.

Blijf op de hoogte

AHOSA vzw werkt rond één thema: slechthorendheid/doofheid. Hierbij wordt één doel beoogd: inclusie van slechthorende/dove mensen die communiceren in gesproken taal in de samenleving. Op de website www.ahosa.be is er een speciale coronapagina online gezet met meer info rond communicatie, mondmaskers, audiologie, … Je kan AHOSA vzw ook volgen op sociale media.