Proficiat aan AZ Zeno met het behalen van het NIAZ-kwaliteitslabel

Het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) heeft het internationale NIAZ-kwaliteitslabel toegekend aan AZ Zeno. Met dit label heeft AZ Zeno het bewijs in handen dat het haar patiënten deskundige en veilige zorg biedt en dat ook de organisatiecultuur continue verbetering ademt.

In juni 2016 was er een proefaudit, als voorbereiding op de “echte” audit. Deze laatste vond plaats van 29 mei tot en met 2 juni 2017. Zeven externe auditoren van NIAZ controleerden dit jaar in AZ Zeno meer dan 2300 normcriteria, waaronder patiëntidentificatie, handhygiëne, continuïteit van informatieoverdracht,…  Ze keken heel veel documenten in, maar bevroegen ook actief medewerkers, artsen en patiënten op de twee campussen. Trajecten die de patiënten doorlopen werden van A tot Z onder de loep genomen. En vandaag kennen we het resultaat: we zijn geslaagd!

Op 4 september kwam het NIAZ met de resultaten. AZ Zeno heeft het kwaliteitslabel behaald en een zeer goed rapport gekregen. Op de normensets waaraan het ziekenhuis moest voldoen om de accreditering te behalen – domeinen als handhygiëne, infectiepreventie, oncologische zorg of rampenplanning waarvan verschillende aspecten werden onderzocht – scoort het ziekenhuis gemiddeld 96,9%. Voor sommige normensets – revalidatiezorg, governance en geestelijke gezondheidszorg - werd zelfs de maximumscore behaald.

“We zijn ontzettend trots op dit resultaat”, zegt Frank Lescrauwaet, algemeen directeur. “Kwaliteit en veiligheid zitten vervat in onze missie en visie én veiligheid is één van de speerpunten in onze huidige strategie. Met deze accreditering geven we een krachtig signaal aan patiënten en verwijzers: AZ Zeno is een veilig en goed georganiseerd ziekenhuis.”

De auditoren gaven bijzondere complimenten voor:

  • Het ontwikkelen van projectoverleg om dienstoverschrijdende verbeterpunten aan te pakken
  • De gedetailleerde uitwerking van de noodprocedures
  • De implementatie van een uitgebreid Leer Management Systeem
  • De handhygiëne bij alle medewerkers en artsen
  • Het telefonisch contact met de patiënt na ontslag
  • De aandacht voor dosisreductie bij röntgenstraling
  • De voelbare betrokkenheid van alle medewerkers bij kwaliteitsverbetering

Plaats een reactie

Login of registreer om te kunnen reageren