Informatie- en sensibiliseringscampagne RIZIV

Het RIZIV lanceert een informatie- en sensibiliseringscampagne voor het grote publiek over het gebruik van de identiteitskaart als identificatiemiddel in het ziekenhuis.

In de toekomst zal een ziekenhuis verplicht zijn om de identiteit van de patiënt te verifiëren bij de toepassing van de elektronische derdebetalersregeling. Die verplichting bestaat sinds 1 oktober 2017 voor de sector thuisverpleegkunde en zal na een testperiode uitgebreid worden naar de ziekenhuizen. De datum van de inwerkingtreding is nog niet bekend.

In voorbereiding daarvan lanceert het RIZIV een informatie- en sensibiliseringscampagne voor het grote publiek. Doel is om de burger zoveel mogelijk aan te zetten om hun elektronische identiteitskaart mee te brengen naar een raadpleging of (spoed)opname in het ziekenhuis; voor kinderen is dat de Kids-ID of ISI+-kaart. Daarnaast wil de campagne duidelijk maken waarom de identificatie via de eID-kaart nodig is.

In het kader van de campagne werd een video ontwikkeld, die onder meer bedoeld is om te tonen op de informatieschermen van de ziekenhuizen en de ziekenfondsen:

  Er worden ook affiches gedrukt, die in de week van 10 december door het RIZIV aan de ziekenhuizen zullen worden verstuurd.