HealthNest lanceert de crowdvoting

HealthNest wil de gezondheidswijsheid in België verbeteren. Het lanceerde daarom een wedstrijd waarin ondernemers die hun idee om de gezondheidswijsheid te bevorderen instuurden, een coachingprogramma kunnen winnen. De 16 partners van HealthNest begeleiden de winnende ondernemers om hun idee of startup verder te verbeteren om zo tot slot succesvol te kunnen implementeren in de maatschappij. Er kan door alle geïnteresseerden gestemd worden tot 16 februari 2020 via crowdvoting.

Waarom gezondheidswijsheid een duwtje in de rug nodig heeft

Het is een alomtegenwoordig fenomeen: mensen die zich ziek voelen, gaan voor ze naar de dokter gaan vaak ten rade bij die andere dokter: ‘dokter Google’. Na een zoektocht op het internet en het ingeven van symptomen, worden er vaak foutieve en zelfs onrustwekkende diagnoses gesteld. Dergelijke fenomenen getuigen van een gebrek aan gezondheidswijsheid: de kennis, motivatie en competentie om informatie over gezondheid op te zoeken, te begrijpen, te evalueren, te beoordelen en toe te passen. Bovendien hebben verschillende wetenschappelijke onderzoeken en enquêtes in de voorbije jaren al aangewezen dat een significant deel van de bevolking een gebrekkige gezondheidswijsheid vertoont. Vooral mensen in subgroepen van de maatschappij, gedefinieerd door financiële beperkingen, lage sociale status, laaggeschooldheid en leeftijd worden geconfronteerd met gezondheidsinformatie die ze niet kunnen toepassen op hun persoonlijke situatie.

MSD gaat de uitdaging aan

Met als missie de focus op informatie over gezondheid te verschuiven van kwantiteit naar kwaliteit, lanceerde MSD vorig jaar de eerste editie van HealthNest, de incubator voor gezondheidswijheid-ideeën in België. MSD neemt daarmee haar corporate social responsibility om over de grenzen van het verstrekken van medicatie heen, ook actief in te zetten op kwalitatieve informatieverspreiding. Terwijl we overspoeld worden door informatie, wil MSD het woord laten aan social entrepreneurs die hun stem willen laten horen in de gezondheidszorg en dankzij inventieve ideeën actief willen inzetten op de verbetering van gezondheidswijsheid in België.

Stemmen tot 16 februari

HealthNest, de incubator voor ideeën rond gezondheidsvaardigheden in België, laat weten dat er gestemd kan worden tot zondag 16 februari 2020. Aan de hand van een stemming op het online platform zal de stem van actoren in de Belgische gezondheidszorg bepalen welke ideeën het meest persuasief zijn. De combinatie van de stemmen en het aftoetsen aan de criteria zal uiteindelijk bepalen welke 7 ideeën gepresenteerd worden in de volgende fase.