ASPHA in een notendop (Advies SuïcidePreventie voor Huisartsen en Andere hulpverleners)

Huisartsen en andere hulpverleners kunnen bellen en e-mailen voor advies en ondersteuning bij het omgaan met suïcidale personen, hun omgeving en nabestaanden. De telefoonlijn (024/ 24 30 00) is bereikbaar op werkdagen van 9u tot 21u. Wat startte als een project, is nu volledig ingebed in de werking van het CPZ en zelfmoord1813 (www.zelfmoord1813.be/aspha). 

Je bent bezorgd om een patiënt of cliënt die met jou over zelfmoordgedachten gepraat heeft of waarvan je vermoedt dat die aan zelfmoord denkt? Je vraagt je af wat je kan doen en hoe je hierover verder in gesprek kan gaan? Met deze vragen kan je terecht bij ASPHA. ASPHA staat voor Advies SuïcidePreventie voor Huisartsen en Andere hulpverleners. Je kan via telefoon of e-mail contact opnemen met ASPHA voor advies over het begeleiden van suïcidale personen, hun omgeving en nabestaanden van zelfdoding. Een gesprek met ASPHA kan ook anoniem.

Je kan bij ASPHA terecht voor ondersteuning bij crisisoverbrugging, risico-inschatting en communicatie met suïcidale personen en hun omgeving. Daarnaast kan je via ASPHA ook meer informatie krijgen over het aanbod aan suïcidepreventie in Vlaanderen.

Enkele voorbeeldvragen:

  • “Kan ik een suïcidale patiënt nog tegenhouden?”
  • “Hoe kan ik nabestaanden na zelfdoding opvangen?”
  • “Waar kan ik terecht voor bijkomende vorming over suïcidepreventie?”
  • “Moet ik een suïcidepoging met gering lichamelijk letsel toch serieus nemen?”
  • “Hoe help ik een patiënt door zijn crisis?”
  • “Wat moet ik doen als mensen vaak terugkomen met somatische klachten. Hoe verruim ik dit naar het psychische?”
  • “Hoe ga ik om met een suïcidale patiënt?”
  • “Hoe bevraag ik zelfdodingsgedachten?”
  • “Mag ik mijn cliënt/patiënt laten bellen en krijg ik dan nadien feedback?”
  • “Ik heb nog niet gevraagd naar het middel, zou jij dat doen? Mag ik de methode bevragen, geef ik mijn patiënt zo geen ideeën?”
  • "De thuisverpleegkundige heeft me zonet opgebeld dat het niet goed gaat met mijn oudere patiënt. Ik ben er nu naar onderweg. Wat kan ik nog doen?"
  • “Mijn patiënt kan gespecialiseerde hulpverlening niet betalen. Naar waar kan ik hem nog doorsturen?”

 

Download hier de ASPHA folder

Download hier een artikel over ASPHA