What matters to you

What Matters to You?
‘What matters to you’? Wat doet er voor jou echt toe? Door deze vraag als zorgverlener of zorgorganisatie voorop te stellen, maak je voor mensen met een zorgnood een echt verschil. Wanneer zorgverleners echt luisteren naar de zorgvrager en zijn familie, wanneer ze focussen op wat voor hem belangrijk is, dan is de zorg warm, de kwaliteit beter en voelt de persoon met een zorgnood zich tevreden.

Waar komt WMTY vandaan?
Het concept werd voor het eerst geïntroduceerd in een artikel van Dr. Michael Barry en Susan Edgman-Levitan – vandaar de Engelse benaming van het concept. Een uitnodiging om naast de vraag ‘What’s the matter?’ (Wat is er aan de hand?) ook de vraag ‘What Matters to You’ (Wat is er voor jou belangrijk?) te stellen. Een fundamenteel andere vraag, omdat ze beide inzoomen op datgene wat er voor de persoon met een zorgnood echt toe doet. Het idee werd meteen opgepikt door het Institute of Healthcare Improvement.

WMTY in meer dan 30 landen
Het concept verspreidde zich razendsnel. In Noorwegen werd op 6 juni 2014 de eerste internationale ‘What Matters to You?’-dag georganiseerd. Zorgnet-Icuro sprong in 2017 op de kar. Inmiddels hebben meer dan 30 landen het initiatief omarmd.

Zoals de mangomomenten
Niettegenstaande ‘What Matters to You’ een vraag is die altijd centraal moet staan, vormt de internationale dag een unieke gelegenheid om zorgvragers eens extra te verwennen. Even aandacht hebben voor de kleine dingen die extra cachet geven aan de goede zorg van iedere dag.
Zo sluit ‘What Matters to You’ ook naadloos aan bij de mangomomenten, een initiatief van het Leuvens Instituut voor GezondheidszorgBeleid. Meer informatie vind je op de website [https://mangomoment.org/]

De rol van Zorgnet-Icuro
Zorgnet-Icuro ontwikkelde een logo en een vijftal posters om het concept zowel naar zorgvragers als zorgverleners te verduidelijken. Iedere poster vertelt een verhaal van een zorgvrager of zorgverlener. Ze maken het concept concreter. We moedigen organisaties aan om zelf aan de slag te gaan. Het verhaal wordt immers nog krachtiger als je gebruik maakt van eigen foto’s en verhalen. Daarom is er ook een blanco template beschikbaar.
Je kunt het logo en de posters hier downloaden. Alles is vrij beschikbaar. Geef ons een seintje als je ermee aan de slag gaat! De voorbije jaren hebben we de campagne actief ondersteund door mooie praktijkvoorbeelden op de website en in Zorgwijzer te publiceren. We laten dit niet los, maar focussen ons niet langer op die ene dag. Tot onze tevredenheid stellen we namelijk vast dat heel wat leden-zorgorganisaties van Zorgnet-Icuro de ‘What Matters to You’-vraag hebben ingekapseld binnen hun beleid.
Via sociale media  blijven we jouw boodschap verder ondersteunen en helpen we mee mooie praktijkvoorbeelden te verspreiden.

Nog vragen?
Heb je nog vragen, of wil je ons jouw verhaal kenbaar maken? Dan kan je steeds contact opnemen met Vera De Troyer ( vera.detroyer@zorgneticuro.be ). Je kan ons op facebook en twitter ook taggen (@zorgneticuro) en dan geven we graag een duwtje in de rug aan jouw initiatief om het verder te verspreiden.