Good Practices Covid-19 Coronavirus - Ouderenzorg

 

Bezoek aan woonzorgcentra

Vanaf 18 mei

Contact vanop afstand: voorbeelden

  • In woonzorgcentrum Sint-Jozef in Sint-Michiels Brugge werkt men met een keuvelkar. Dat is een afgesloten kar waar één bezoeker in kan plaatsnemen. Het instappen gebeurt aan de hoofdingang van de voorziening, en men wordt tot bij de bewoner gebracht. Kijk hier naar het filmpje.
  • Bundel en deel het levensverhaal van je (groot)ouder(s): woonzorgcentra zijn intussen twee maand afgesloten van de buitenwereld, die sociale isolatie weegt door op de ouderen, hun familie en het zorgpersoneel. Vanaf nu kunnen familieleden echter aan de slag gaan met het levensverhaal van hun (groot)ouder(s). Via een digitaal platform kunnen ze dat gratis in beeld brengen.
    • Alle families kunnen de verhalen van hun familieleden in woonzorgcentra bundelen en delen met het woonzorgcentrum en hun persoonlijke netwerk via: https://soulcenter.be/familie
    • Woonzorgcentra kunnen de familieleden van bewoners ook gemakkelijk uitnodigen om deel te nemen aan dit project via: https://soulcenter.be/product/familie
  • In Woonzorgcentrum Sint-Bernardus in Bertem maakten ze een coronavrije corridor. Zo kunnen bezoekers, zonder het woonzorgcentrum binnen te gaan, toch wuiven of een glimp opvangen van de bewoners. Lees hier het artikel (HLN, 24/03)
  • Naast woonzorgcentrum De Wingerd in Leuven staan stellingen. Niet omdat er werken moeten gebeuren, maar wel om bezoekers naar boven te laten klimmen. Want veel bewoners van De Wingerd wonen op een verdieping, en vanop de stelling gaat even bijbabbelen toch heel wat gemakkelijker. Bekijk hier een fragment (ROBtv, 19/04).
  • Woonzorgcentrum De Mick in Brasschaat is een "babbelbus" gestart om bewoners beter in contact te kunnen brengen met hun familieleden zonder het risico te lopen dat het nieuwe coronavirus de gebouwen binnenkomt. Het woonzorgcentrum plaatste een doorschijnende wand in een van zijn liftbussen, zodat bewoners en bezoekers er met elkaar kunnen afspreken zonder fysiek met elkaar in contact te komen. Lees hier het artikel (VRT, 20/04).
  • Woonzorgcentrum De Bron in Zottegem heeft sinds maandag een babbelbox. De babbelbox is een veilig sas waar bewoners met hun familieleden kunnen praten. Face-to-face, maar op een veilige manier. Lees het artikel in HLN (20/04).
  • In woonzorgcentrum Hof Ter Engelen in Lokeren zorgden ze voor een bloemengroet: zo konden bewoners via een bloemetje een persoonlijke boodschap doorgeven aan hun geliefden.
  • Familienet biedt de mogelijkheid om het contact tussen bewoners in instellingen en hun familie in deze moeilijke tijd van Covid-19 op een makkelijke manier te ondersteunen. Familienet zorgt voor een online communicatie tussen de zorg en de familie. Medewerkers delen berichten, foto’s en video’s op een veilige persoonlijke pagina. Zo is de familie altijd goed op de hoogte van belangrijke en mooie momenten in het dagelijks leven van de bewoner. Hier vindt u het aanbod van Familienet.
  • Deloitte, Close the gap en de Vrije Universiteit Brussel slaan de handen in elkaar om smartphones en tablets te bezorgen aan patiënten en ouderen tijdens deze coronacrisis. Lees hier meer.

  • Al gehoord van de 'Vanuit-Ons-Kot'-krant? Dat is een initiatief van de Koning Boudewijnstichting, de Vlaamse Ouderenraad en de Vlaamse minister van Welzijn, Wouter Beke. Ouderen die de hedendaagse technologische toepassingen niet machtig zijn, kunnen zo toch op de hoogte gehouden worden over familienieuwtjes en krijgen de laatste foto’s te zien met dank aan een echt krantje. Meer info vind je hier. 
  • Enthousiaste vrijwilligers plegen graag een telefoontje: bezoek hier de website van 'Alleen, maar niet eenzaam'

 

Persoonlijke beschermingsmaterialen in woonzorgcentra

Artsen Zonder Grenzen organiseerde een interessante  WebinarCovid-19 en persoonlijke bescherming in de woonzorgcentraop 14 April. Mensen die deze niet live hebben kunnen volgen, kunnen deze herbekijken via deze link.
Antwoorden op de meest gestelde vragen vind je hier.

Let wel, dit is een opleiding die focust op het begrijpen van transmissiewijzen en het rationeel gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Deze dienen steeds samen gelezen te worden met de richtlijnen van de overheid. De richtlijnen die gehanteerd moeten worden, zijn deze door de overheid en die vind je op www.sciensano.be en https://www.zorg-en-gezondheid.be/corona-richtlijnen-voor-zorgprofessionals.
Meer info over persoonlijke beschermingsmaterialen vind je op onze FAQ PBM.

 

Voorbeelden van outbreakplannen

Veel voorzieningen gingen aan de slag om een “outbreakplan” op te maken voor wanneer er bij minstens twee bewoners van een woonzorgcentrum een sterk vermoeden van besmetting is.

 

De cohortzone: opnames en ontslagcriteria

 

Verpleegkundigen in het woonzorgcentrum kunnen eenvoudig hun verpleegkundige handelingen opfrissen

De verzorging van met Covid-19 besmette bewoners stelt de Vlaamse woonzorgcentra voor grote uitdagingen. Om verpleegkundigen hierbij te ondersteunen werkten Zorgnet-Icuro en AP Hogeschool aan informatie, foto's en filmpjes die op één website gecentraliseerd staan zodat verpleegkundige handelingen snel opgefrist kunnen worden. Surf hier naar de website.

 

Good practices over communicatie in tijden van corona

 

Luisterend oor voor bewoners

Bewoners in residentiële voorzieningen, zoals woonzorgcentra, kunnen tijdens de coronamaatregelen meer nood hebben aan een luisterend oor. Ze kunnen daarvoor nog altijd in de eerste plaats terecht bij hun familie, vrienden en begeleiders.
Soms kan het hen ook helpen om met iemand van een externe dienst te praten, die hen een luisterend oor biedt. Om dit externe aanbod bekend te maken bij de bewoners maakte het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin een beknopte en overzichtelijke flyer gemaakt die voorzieningen kunnen gebruiken in hun eigen communicatiekanalen.

 

Geef je bewoners in het woonzorgcentrum een thuisgevoel

 

Blijven bewegen is belangrijk, zeker en vast ook voor ouderen tijdens deze coronapandemie. Ook voor de bewoners in woonzorgcentra.

 

Zorg voor mensen met dementie in tijden van corona.

 

Samana blijft ook nu chronisch zieke mensen en hun mantelzorgers nabij via de mantelzorgtelefoon en de boodschappenlijn.