11/03/2018
Technologie en innovatie Woonzorg

Samen innoveren voor doelgroep ouderen

11 maart 2018

HAPPY AGING

SAMEN INNOVEREN VOOR DOELGROEP OUDEREN


WIE IS PIET STINISSEN?

Prof. Piet Stinissen is hoogleraar Immunologie en decaan aan de faculteit Geneeskunde en Levenswetenschappen aan de Universiteit Hasselt. Hij is stichtend voorzitter van het MS-Netwerk Limburg en voorzitter van het Limburg Clinical Re­search Program, een samenwerking tussen de UHasselt en de ziekenhuizen ZOL en Jessa. Hij is bestuurder van BioVille en het Euregioplatform Biomedica. Hij is medestichter en gedelegeerd bestuurder van Happy Aging.


Happy Aging profileert zich als een community voor en door ouderen. Samen met bedrijven, zorgorganisaties, kennisinstellingen, beleidsmakers en (inter)nationale partners geeft Happy Aging een stevige boost aan innovaties die leiden tot meer ondernemerschap en meer kwalitatieve zorg. Prof. Piet Stinissen is de drijvende kracht achter deze organisatie.

“Happy Aging bouwt verder op LifeTechValley, dat in 2008 werd opgericht met vrij brede doelstellingen, gaande van bio­technologie tot en met zorgtechnologie”, vertelt prof. Stinissen. “In 2016 maakten we een soort van doorstart, met een nieuwe strategie. De focus is vandaag meer geconcentreerd op het gezond ouder worden. De vergrijzing biedt heel wat opportuniteiten: voor de mensen, voor de samenleving en voor het bedrijfsleven. Hoe kunnen we die opportuniteiten vastpakken? Daar wil Happy Aging bij helpen. Vooral door een platform aan te bieden waar we diverse actoren samenbrengen: deskundigen uit zorgvoorzieningen van de eerste en de tweede lijn, startende en rijpere ondernemingen, kennisinstellingen, overheidsinstellingen en doelgroep­experten. Wij richten ons op de doelgroep vanaf 55-plus.”

“Happy Aging ondersteunt bedrijven op diverse manieren. Bijvoorbeeld door cocreatiesessies met senioren te organiseren voor bedrijven. Zo kunnen bedrijven hun producten en diensten in ontwikkeling beter afstemmen op de doelgroep. Daarmee stijgt meteen de kans op succes voor deze producten en ondernemingen. Daarnaast willen we de bedrijven die zich richten op de doelgroep 55-plus meer zichtbaarheid geven. We willen contacten leggen tussen de ondernemers en de zorgsector zelf, die vaak moeilijk toegankelijk is voor niet-ingewijden. Mature bedrijven, die klaar staan met een dienst of product, helpen we voorts om de markt te veroveren. De markt voor senioren biedt heel wat kansen. Onderzoek toont dat de consumptiegroei in die doelgroep het hoogst is. Economisch is het een bijzonder belangrijke doelgroep. Maar daarmee wordt nog te weinig gedaan. De kansen zijn legio.”

PRODUCTEN EN DIENSTEN

“Een mooi voorbeeld is de samenwerking met Otium Care, dat een zitmeubel ontwierp voor oudere mensen, zowel voor in zorgvoorzieningen als voor thuis. We hebben die zetel in de ontwerpfase getest met een aantal minder mobiele senioren. Hierbij betrokken we ook professionals: kinesisten, ergotherapeuten, zorgverleners, thuisverpleegkundigen en geriatrisch verpleegkundigen. Noem het een soort van proeftuin. De senioren en de professionals hebben waardevolle feedback kunnen geven, waardoor het product geoptimaliseerd kon worden.”

“Ook dienstverleners kunnen op ons een beroep doen. Ik denk aan het Mentor 55+ programma van Motmans en Partners, een hr-bedrijf dat senioren met expertise heel gericht wil linken aan bedrijven en organisaties die die kennis nuttig kunnen gebruiken. Veel jonggepensioneerden hebben immers nog de drive en de zin om actief te zijn. Dikwijls hebben ze ook een grote expertise en veel ervaring. Als we die mensen op een vlotte, eenvoudige manier in de economie kunnen inschakelen, dan is dat een win-winsituatie voor alle betrokkenen én voor de samenleving.”

“Nog een voorbeeld: FibriCheck, dat een app ontwikkelde om hartritmestoornissen op te sporen. Met Happy Aging hebben we een actie georganiseerd in samenwerking met het Belang van Limburg om hieraan ruchtbaarheid te geven én om senioren te engageren om die app gratis te testen. Die actie bracht heel wat mensen op de been en gaf FibriCheck ook meer visibiliteit en bekendheid.”

RELATIES LEGGEN

“LifeTechValley is indertijd gegroeid vanuit de Universiteit Hasselt. Met vzw Happy Aging blijven we die band met de universiteit koesteren, maar we investeren ook in nauwe relaties met het bedrijfs­leven, de zorgsector en de doelgroep zelf.”

“We kijken verder dan Limburg alleen. Zo hebben we een partnerschap met Aging 2.0, een organisatie in Sillicon Valley in de Verenigde Staten. In samenwerking met Aging 2.0 organiseerden we in 2017 een Happy Aging Day met lezingen, inspiratiesessies en interactie. Hieraan was ook een competitie gekoppeld, met als hoofdprijs een bezoek aan Aging 2.0 in de VS. De hoofdvogel werd afgeschoten door de Bedal, een bedrijf van BioVille, dat de Bedalpatch op de markt bracht, een pleister die patiënten met een infuus in staat stelt zelfstandig te douchen. Op 18 oktober 2018 organiseren we trouwens opnieuw een Happy Aging Day. Informatie hierover volgt later.”

“De internationale component vind je ook terug in de Interreg-samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Nieuwe producten in ontwikkeling kunnen we ook in Nederland laten testen in een proeftuin en omgekeerd kunnen Nederlandse innovaties ook bij ons feedback krijgen. Op die manier willen we samen met Interreg werken aan een grotere markt. Het is een eerste stap naar verdere Europese samenwerking.” (Zie ook kaderstukje CrossCare, red.)

“Happy Aging telt ondertussen 88 leden, waaronder heel wat zorgvoorzieningen. De meerwaarde voor die leden zijn onze Activiteiten, de netwerking en de bedrijfsbezoeken die we organiseren. Zorgorganisaties, overheden en bedrijven kunnen elkaar inspireren en elkaar voortstuwen. Wie op de eerste rij wil zitten in deze boeiende ontwikkelingen, is bij Happy Aging aan het goede adres”, besluit prof. Stinissen.

www.happyaging.be


GRENSOVERSCHRIJDENDE ZORGPROEFTUIN MET CROSSCARE

Het project CrossCare stimuleert, ondersteunt en versnelt innovaties in de zorg. CrossCare draagt bij aan de ontwikkeling en implementatie van zorginnovaties (product, dienst, concept) door het aanbieden van een grensoverschrijdende zorgproeftuin en beschikt over een fonds waarmee innovatieprojecten kunnen worden ondersteund. Door het structureel gebruik van de grensoverschrijdende zorgproeftuinsetting, verduurzamen en professionaliseren de zorgproeftuinen. Diensten die aangeboden kunnen worden zijn bijvoorbeeld live-tests, panelmanagement en cocreatiesessies. Al die diensten worden aangeboden vanuit verschillende regio’s en met verschillende expertisen, zoals eHealth, preventieve zorg en mantelzorgondersteuning. Er zijn zes zorgproeftuinen die meedoen aan het project CrossCare. Daarnaast zijn twee expertisecentra (de kennispartners) betrokken in het project. Die centra ondersteunen de bedrijven inhoudelijk met hun innovatieprojecten en helpen de proeftuinen bij het verbeteren van de dienstverlening.

www.crosscare.eu

 

TEKST: FILIP DECRUYNAERE • BEELD: LIESBETH DRIESSEN

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.