11/12/2017
Technologie en innovatie Woonzorg

Hoe een geniaal idee het verschil kan maken

12 december 2017

ACTIV84HEALTH EN ATTRACTIVE2WEAR

HOE EEN GENIAAL IDEE HET VERSCHIL KAN MAKEN

Eén geniaal idee kan de kwaliteit van zorg en leven van bewoners ingrijpend verbeteren. De verhalen van Roel Smolders (Activ84Health) en Jo De Clercq (Attractive2Wear) zijn prachtige voorbeelden daarvan.

“Mijn broer Jan is directeur van wzc Witte Meren in Mol”, begint Roel Smolders van Activ84Health. “Op een dag zag hij bewoners op een hometrainer fietsen terwijl ze naar de muur staarden. Dat moet beter kunnen, dacht Jan. Hij vroeg een filmclub om met een GoPro door Mol te fietsen en alles te filmen. Die video’s werden geprojecteerd terwijl de bewoners op hun hometrainer oefenden. Dat was minder saai! Bewoners en medewerkers herkenden buurten en vertelden elkaar verhalen en herinneringen. Het nadeel was dat het traject vastlag. Een bewoner wou graag eens naar links afslaan, de straat waar hij vroeger woonde. Maar dat kon natuurlijk niet. Ik werkte in die tijd voor VITO, de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek. Toen Jan met zijn project een award won, was mijn interesse gewekt. Wat als we Google Street View gebruikten, dacht ik. Wat als bewoners autonoom navigeerden? Samen met twee wetenschappers en enkele studenten van de KU Leuven ging ik aan de slag. En het lukte! We probeerden het uit in wzc Witte Meren en de nieuwe versie haalde opnieuw een innovatieaward. We kwamen zelfs in het Journaal met als gevolg een stroom van mails en telefoons van collega’s die interesse toonden.”

“Eind 2015 hebben we Activ84Health opgericht en sinds 2016 is ‘Memoride’ op de markt. Ondertussen hebben we een 50-tal opstellingen verkocht. Op dit ogenblik bouwen we aan een netwerk van distributeurs in Europa.” “Voor ons telt vooral de maatschappelijke impact. Dit project begon om bewoners te motiveren om te bewegen, maar snel bleek de meerwaarde verder te reiken. Het is heel fijn voor bewoners om door hun vroegere buurt te fietsen of in het dorp waar ze met vakantie gingen. De emotionele én de cognitieve meerwaarde is groot. Vaak fietst een 20-tal bewoners in groep en kiezen ze samen om bijvoorbeeld eens in Lourdes rond te rijden, waar enkelen van hen ooit geweest zijn. Dat is fantastisch!”

“Er is in Vlaanderen veel enthousiasme, maar de budgetten zijn beperkt. Je kan elke euro maar één keer uitgeven. Veel zorgverleners en woonzorgcentra tonen interesse, maar stellen de beslissing om aan te kopen soms maanden uit. Gelukkig kunnen we ook in het buitenland terecht. Dat we in 2016 van de Europese Commissie de award kregen voor de meest innovatieve technologie om mensen fit en gezond te houden, helpt ons op de kaart te zetten.”

KLEDIJ, COMFORT EN IDENTITEIT

Ook het verhaal van Jo De Clercq en Heidi Van Campenhout over Attractive2Wear van bvba ComfortCare is uit het leven gegrepen. “Ik werk 15 jaar als kinesitherapeut in wzc De Wingerd, waar ik me focus op het comfort van de persoon met dementie voor meer levens- en zorgkwaliteit”, vertelt Jo De Clercq. “Ik wilde ook graag meer comfort bieden tijdens het kleden in bed, aan zowel de zwaar zorgbehoevende persoon als de zorgverlener. Vaak wordt hierbij vier of vijf keer gedraaid in bed; ik wilde dit met één keer draaien kunnen realiseren. En het moest door één zorgverlener kunnen worden uitgevoerd, kwestie van de een-op-eenrelatie tussen de zorgverlener en de persoon met dementie te bevorderen en zorgefficiëntie te kunnen realiseren.”

“Om het aankleden gemakkelijker te laten verlopen, wordt er aan familieleden vaak gevraagd om nieuw aangepaste kledij, een maatje groter of sportkledij te kopen. Dat is echter niet alleen duur, het is ook stigmatiserend en het is een inbreuk op de identiteit en de waardigheid van de zorgbehoevende persoon. Ook voor de familie is dementie op zich al confronterend genoeg. Als ook de uiterlijke identiteit van hun partner of ouder verloren gaat, komt dat dubbel zo hard aan.” “Daarom zocht ik een oplossing om de eigen kledij van de zorgbehoevende persoon aan te passen. Na veel knippen, patronen tekenen en ontwikkelen van onze magneetsluiting ontdekten we hoe we bestaande kledij zo konden aanpassen dat we voldeden aan al de door ons vooropgestelde criteria. Om die aanpassingen aan de eigen kledij te realiseren op een maatschappelijk verantwoorde manier, zijn we in zee gegaan met maatwerkbedrijf Bewel. De medewerkers van hun stikatelier verrichten heel mooi en zinvol werk op maat. Vanuit, voor en door de zorg.”

“Samen met partners In4care en het Innovatiecentrum hebben we een businesscase uitgewerkt. We kiezen voor een organische groei, zonder externe financiering. De bestellingen komen nu druppelsgewijs binnen. We zijn op dit moment vooral nog aan het zaaien, maar we zullen beetje bij beetje ook kunnen oogsten. Ik heb er alle vertrouwen in”, lacht Jo De Clercq.

Surf voor meer informatie naar: www.memoride.eu of www.attractive2wear.com.

Attractive2Wear en Activ84Health organiseren samen met In4care de Young Healthcare Innovators Roadshow. Meer informatie op www.In4care.be.

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.