11/02/2018
Woonzorg

Feedback van cliënten verbetert de zorg

11 februari 2018

QIT ONLINE

FEEDBACK VAN CLIËNTEN VERBETERT DE ZORG

“QIT staat voor Quality in Treatment”, zegt Nele Stinckens. “Het is een digitaal portaal om de kwaliteit van de psychische zorg te optimaliseren. We plaatsen cliënten mee aan het stuur door hen feedback te vragen over hun zorgtraject, zowel kwantitatief als kwalitatief. Die feedback wordt klinisch en statistisch verwerkt en gaat naar de therapeut, die concrete aandachtspunten en richtlijnen krijgt. Door het rapport in realtime te verzenden, kan de zorgverlener hier meteen mee aan de slag. QIT online werkt een beetje als een gps in het verkeer: hij toont je de weg.”

“Zelf ben ik gestart als onderzoekster aan de KU Leuven, maar ik ben ook altijd therapie blijven geven om de voeling met de klinische praktijk niet te verliezen. QIT online is ontwikkeld samen met therapeuten in de geestelijke gezondheidszorg. Het was aanvankelijk een opleidingsinstrument, dat studenten leert om alert te zijn voor belangrijke processignalen. Maar het is uitgegroeid tot een therapeutisch instrument dat hulpverleners in diverse klinische contexten gebruiken. Studies tonen dat feedback de kwaliteit van de zorg verbetert.”

“Er is veel vraag naar deze online tool en ondertussen ben ik met enkele collega’s een bedrijf gestart. We richten ons tot het brede veld van de geestelijke gezondheidszorg: individuele en groepspraktijken, CGG, psychiatrische ziekenhuizen… Gaandeweg hebben we ook toepassingen voor specifieke doelgroepen ontwikkeld, bijvoorbeeld QIT4Kids voor kinderen, jongeren en hun ondersteunend netwerk.”

“Sinds dit jaar zijn we ook gestart met online zelfhulpmodules die kunnen worden geïntegreerd in het traditionele zorgaanbod. We werken momenteel aan een tool voor ouders van kinderen met emotionele problemen: Parents Online. De tool helpt ouders om een betere emotiecoach van hun kind te worden.”

“Het is onze missie om niet alleen online tools aan te bieden, maar zorgverleners ook te helpen om die nieuwe technologie te omarmen. Uiteindelijk gaat het om een attitude- of een gedragsverandering. Dat vraagt tijd en ondersteuning. Daarom bieden we een uitgebreid pakket aan vorming en coaching.”

 

TEKST: 

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.