Woonzorg
13/03/2020
Communicatie Woonzorg

Contact houden met je familieleden in het WZC? Dat doe je zo!

Contact houden met je familieleden in het WZC? Dat doe je zo! De maatregelen die nodig zijn om het coronavirus te bedwingen zijn drastisch. Zeer drastisch. Vele Vlamingen zien hun vaste bezoekje aan (groot)vader of (groot)moeder in het woonzorgcentrum gedwarsboomd. Dat hoeft echter niet te betekenen dat er een contactverbod is. In Vlaanderen zien we dat heel wat creatievelingen ingenieuze oplossingen bedenken om de bewoners van de woonzorgcentra te kunnen blijven spreken.

Denk maar aan Nicola Dejaeghere, treinbestuurder in het alledaagse leven, maar in zijn vrije tijd knutselaar. Hij trok naar woonzorgcentrum Biezenheem in de Kortrijkse deelgemeente Bissegem om daar met een paar oude laptops en webcams een communicatiesysteem op te zetten (DM, 13/03). Zo kunnen de bewoners ondanks het bezoekverbod toch met hun familieleden in de buitenwereld communiceren. Ook anderen zijn verwoed op zoek om de bewoners van het woonzorgcentrum verbonden te houden met de buitenwereld: Anthony Liekens bracht een aantal mede-uitvinders in zijn garage samen om te werken aan goedkope en vooral snelle oplossingen. Walkie-talkies, babbelboxen, ... Noem maar op (DM, 13/03).

In de woonzorgcentra zien we dat heel wat medewerkers met de telefoon in de hand de kamers aflopen. Ook apps zoals Whatsapp worden gebruikt door familieleden om foto's door te sturen en vice versa. Skype-gesprekken opzetten, blijkt moeilijker: niet alleen de familieleden moeten op het juiste moment voor hun computer zitten, de ouderen zelf moeten evenzeer begeleid worden om zo'n gesprek tot stand te brengen (DM, 13/03). Hoewel ze dat toch proberen bij de GVO-woonzorgcentra in West-Vlaanderen (DS,13/03) en in verschillende vestigingen van de Limburgse groep Integrozorg (HNB, 13/03).

In woonzorgcentrum De Wingerd in Leuven experimenteren ze al langer met nieuwe communicatiemiddelen. De bewoners maken er gebruik van De Compaan. Dat is de eenvoudige versie van een tablet. Met één druk op de knop kunnen ze een videogesprek opzetten (DM, 13/03).

Sommige oplossingen zijn verre van technologisch ingewikkeld: even zwaaien voor het raam, al dan niet met de telefoon of parlofoon in de hand, biedt voor sommige bewoners in een aantal woonzorgcentra ook een uitkomst. GVO-groep doet via Facebook een oproep om massaal brieven en filmpjes te sturen. Daarnaast verhogen ze de frequentie van hun nieuwsbrieven in maart (DS, 13/03).

En de was? In vele gevallen wordt de was van de bewoners voortaan gecentraliseerd aan de receptie en kan de familie die daar ophalen en weer terugbrengen. Zo ook in Floordam.

Alles om het contact in tijden van corona in stand te houden.

Links naar nuttige krantenartikels:

Reactie toevoegen

De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.