Studiedag ‘Als Plopsa de baas was in de zorg’

Ben je vertrouwd met het gedachtegoed uit het boek van Fred Lee getiteld ‘Als Disney de baas was in uw ziekenhuis’? Op 18 oktober 2018 bouwen we daarop voort. We focussen ons echter niet op Disney, maar op inspirerende organisaties uit onze eigen contreien. De aftrap wordt gegeven door koning ‘Samson’, maar onder andere ook Wouter Torfs neemt ons mee in de geheimen van het Torfs-concept. Uiteraard laten we ons ook inspireren door verhalen uit de eigen sector waarbij we onze blik niet exclusief richten op de ziekenhuizen, maar ook een boeiend verhaal willen brengen voor ouderenzorg én geestelijke gezondheidszorg.

Wil je meer weten? Werp snel een blik op ons programma.

PROGRAMMA

Het officiële programma van de studiedag start om 9.30 uur en eindigt om 17.00 uur.

We laten je al even proeven van het programma:

  • Prof. dr. Paul Gemmel - Professor Management van de Gezondheidszorg en Dienstenmanagement UGent

Prof. dr. Paul Gemmel neemt je mee in de principes van service excellence én experience en het belang ervan in de social profit.

Wat kunnen we leren van andere sectoren en hoe kunnen we dit vertalen naar onze sector?

  • Dhr. Steve Van den Kerkhof - CEO Plopsa

We nemen je mee in de wereld van Plopsa. Hoe belangrijk vinden zij het om in te spelen op het belevingsaspect? Hoe tracht men het verschil te maken? Wat doe je om loyaliteit bij klanten en medewerkers te verwerven? Gelden ook in Vlaanderen de Disneyprincipes en hoe worden die wel/niet ingevuld? Welke lessen kunnen we daar vanuit de social profit uit leren?

  • Mevr. Corine Jansen - Certified Listening Professional

Als Chief Listening Officer, gestart binnen Reshape Center for Healthcare Innovation van het Radboudumc Nijmegen, was Corine gepassioneerd om de wereld van professionals en patiënten te verbinden door te luisteren naar en het delen van persoonlijke verhalen. Met een voordracht getiteld ‘Empathisch luisteren en technologie in de zorg’, wil Corine Jansen ons de relatie laten zien die nodig is om context aan de codes te geven en ethiek aan de algoritmes.

  • Dhr. Wouter Torfs - CEO Schoenen Torfs

Gelukkige werknemers zorgen voor gelukkige klanten! Loyaliteit en bevlogenheid bij medewerkers!

In deze keynote gaat Wouter Torfs dieper in op de relatie tussen strategische keuzes die Schoenen Torfs maakte en de uitgesproken HR-strategie. Hierbij wordt gefocust op het verband tussen klantvriendelijkheid als ‘Unique Selling Proposition’ en hoe Schoenen Torfs dat in de praktijk realiseert met zijn mensen. “Van iets wat bijdraagt tot het welzijn van medewerkers komt altijd iets terug naar het bedrijf en de klanten: daarvan zijn we overtuigd. Ik noem dat spiritueel, omdat je zo een andere betekenis geeft aan werken en een bedrijf. Het gaat het materiële voorbij.”, aldus Wouter Torfs. In deze boeiende voordracht licht hij de unieke kijk van Schoenen Torfs op werken toe en waarom happiness@work bij het bedrijf een expliciet thema is. Het maakte de bedrijfscultuur van Schoenen Torfs.

  • Een unieke blik achter de schermen

Voor de eerste 100 deelnemers aan het symposium zet Plopsa alle deuren open en nemen ze je mee voor een unieke blik achter de schermen. Naast een aantal wetenswaardigheden, de unieke gelegenheid om ook het verhaal van de kant van de medewerkers te horen. Snel zijn, is de boodschap.

Opgelet: deze rondgang wordt georganiseerd parallel aan de inspirerende toelichting van Wouter Torfs. Het wordt vast heel moeilijk kiezen!

  • Dhr. Tom Vandooren - Docent Arteveldehogeschool Gent en auteur

The proof of the pudding: service van visie naar praktijk.

The proof of the pudding is in the eating. Een op service en de klant afgestemde visie is mooi, maar hoe krijg je die tot leven op het ‘podium’ van je organisatie? Want uiteindelijk is service niet wat de directie belooft, maar wat de medewerkers doen. In vogelvlucht verkennen we enkele verrassende praktijken én achterliggende ideeën die helpen om ambitie en visie tot leven te wekken.

  • Op de sofa met …

Onder leiding van Sara Van Boxstael voeren we een open gesprek, voortbouwend op elementen aangereikt gedurende de studiedag, met een open blik naar de toekomst. Mia Seynhave (ervaringsdeskundige revalidatiecentrum Pellenberg) en Ulrike Pypops (Patient Experience Officer) worden alvast uitgenodigd om plaats te nemen op de sofa.

VOOR WIE?

Kort kunnen we stellen dat deze studiedag open staat voor iedereen die concepten zoals beleving van de patiënt en bevlogenheid van medewerkers hoog in het vaandel draagt.

De studiedag richt zich naar alle gezondheidszorgactoren: directieleden, kaderleden, kwaliteitsmedewerkers, artsen, diensthoofden en voorzitters en leden van medische raden; maar ook zorgvragers zijn van harte welkom.

LOCATIE

Plopsaland De Panne, De Pannelaan 68 te 8660 De Panne.

DEELNAMEPRIJS

Leden Zorgnet-Icuro: 160 euro.

Niet-leden: 200 euro.

De kostprijs omvat ontvangst, lunch, documentatiemap en heel wat inspirerende bijdragen.
Accreditering (ethiek en economie) voor artsen is aangevraagd.

  • Bij annulatie tot 30 september 2018 is 50 % van de deelnameprijs verschuldigd.
  • Bij annulatie na 30 september 2018 is de totale deelnameprijs verschuldigd.

INSCHRIJVING

Vóór 8 oktober 2018 via deze link.

Jouw inschrijving voor deze studiedag is definitief bij het doorsturen van het inschrijvingsformulier.

De factuur wordt naderhand, samen met de bevestiging van de inschrijving, via e-mail overgemaakt.

MEER INFO

Met praktische vragen kan je terecht bij greta.vanderveurst@zorgneticuro.be, T 02 286 85 50 of M 0488 99 84 14.

Met inhoudelijke vragen kan je terecht bij vera.detroyer@zorgneticuro.be, M 0474 89 22 27.

 

 

 

Wanneer?

Van donderdag 18 oktober 2018 - 09:30 tot donderdag 18 oktober 2018 - 17:00

Waar?

Plopsaland De Panne, De Pannelaan 68 te 8660 De Panne. BEREIKBAARHEID Het Plopsalandpark ligt op 5 minuten wandelafstand van het NMBS-station De Panne (via een speciaal wandelpad). Kom je met de wagen, dan kun je gratis parkeren op de bezoekersparking.
West-Vlaanderen